זכיינות – לא בכל מחיר
אחת השאלות ששואל עצמו כל יזם עסקי היא האם להיכנס למיזם זכיינות או האם מוטב שיתחיל עסק עצמאי לחלוטין. לשני סוגי העסקים יתרונות וחסרונות אשר כמובן ניתן למנות אותם, אך ההחלטה הסופית איננה רק מטעמי שיקולי תועלת בלבד. שני סוגי העסקים מצריכים אופי שונה וחלק מן ההחלטה תלוי באופי של איש העסקים אשר מחפש לעצמו עסק. בכל מקרה, במאמר זה בחרנו לדון בבחירה של עסק בזכיינות, ולספק לכם את המידע הרלבנטי לגבי האופציה העסקית הזו.
מה היא זכיינות?
זכיינות היא סוג של עסק המעמיד את שמו ושיטות העבודה שלו לאנשים המורשים לעבוד איתן כדי שיפתחו סניף של העסק עם כל הסממנים של העסק כולל סוג העיסוק, שיווק המוצרים, פרסום, שיטות עבודה ונוהלים הכוללים את עיצוב המקום, את הלוגו וכדומה. הזכיין מקבל תמורת סכום מסויים שהוא משלם לחברת האם את הזכות לפתוח ולהפעיל את הסניף ולהשתמש בכל האמור ובתמורה הוא מעביר אחוז מסויים מהרווחים לחברת האם.
יתרונות זכיינות
אין ספק שלזכיינות יש יתרונות רבים. האדם המקבל את הזיכיון זוכה לגב מאד גדול מאת חברת האם, את שיטות העבודה שלה, את מערך השיווק והפירסום שלה ומעל לכל את השם של החברה שהוא עצמו לא צריך לטרוח כדי למתג אותו. יתרונות אלו לא קטנים והם יכולים לעזור לאיש העסקים לא מעט כדי להצליח עם העסק עצמו. בנוסף מקבל הזכיין ליווי מקצועי בהקמת הסניף וכן ייעוץ שוטף בענייני ניהול וכספים.
רשתות זכיינות
בארץ יש מספר רב של רשתות זכיינות. רעיון הזכיינות החל במאה התשע עשרה וכיום הוא מתפרס על עשרות תחומים החל מרשתות מזון, רשתות למכירת בגדים, רשתות למכירת נעליים, משקפיים וכדומה. בארץ תפסו רשתות זכייניות בתחומים שנים, אבל לא כל הרשתות ולא כל השמות הגדולים הצליחו בארץ. על מנת להצליח עם זכיינות בארץ צריך לדעת מה הצרכנים אוהבים ולא האם הרשת מצליחה בחו"ל. בכל מקרה יש לבצע עבודת מחקר מעמיקה לפני קבלת ההחלטה הסופית לכאן או לכאן לגבי זכיינות.